REGLER & TRIVSELRÅD

REGLER o TRIVSELRÅD

Syftet med föreningens trivselregler är att de ska medverka till att vi har en förening där alla medlemmarna kan bo och trivas i samverkan med sina grannar.  Har Du funderingar över något som tas upp nedan är Du alltid välkommen att kontakta styrelsen. Du når styrelsen på brf.erikdahlbergsgatan.20@gmail.com

 

 

För vem gäller reglerna?

Ordningsreglerna gäller inte bara Dig som bostadsrättshavare. Även övriga familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt Dig i lägenheten. Ordningsreglerna gäller också för hyresgäster och andrahandshyresgäster. 

Vad händer om ordningsreglerna inte följs?

Om ordningsreglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta om Du ska få bo kvar. Innan styrelsen kan agera mot den som bryter mot reglerna måste styrelsen alltid först anmana medlemmen/hyresgästen att följa reglerna. Först därefter och om
medlemmen/hyresgästen trots anmaningen inte följer reglerna kan det bli fråga om uppsägning.

1. Aktsamhet

a) Tänk på att vara aktsam om och väl vårda föreningens egendom. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt. 
b) Om akut skada inträffar i huset tag i första hand kontakt med BeWe Fastighetsservice AB, tel 08 641 30 04, felanmalan@bewe.nu

Först i andra hand ska någon i styrelsen kontaktas.  V.v. se STYRELSE och SUPPLEANTER.

2. Anslagstavla och medlemsinformation

Det finns en anslagstavla i entréplanet vid trappan/hissen. Där finns bland annat information om styrelsen och våra förvaltare. Styrelsen skickar ut allmän information och kallelse till årsmöte via e-post. Skicka din aktuella e-post till föreningens sekreterare.

3. Avfallshantering, el-avfall, kemiska produkter

Styrelsen vill erinra samtliga boende om det s.k. producentansvaret. Det innebär att säljare av spis, kyl, frys och tv är skyldiga att ta hand om gamla varor när de säljer en ny. Boende uppmanas att nyttja denna möjlighet, även om säljfirman tar ut en viss kostnad.

4. Avgifter och avier

Föreningen ekonomiska förvaltning sköts av Simpleko (Riksbyggen = RB). Har du frågor om din avgift, avier eller autogirobetalning kontaktar du Simpleko på https://www.simpleko.seeller telefonnummer 018-66 01 60, telefontid 09.00-12.00   

 5. Balkonger, uteplatser

Balkonger/uteplatser får inte användas för
a) permanent förvaring av diverse bohag som inte hör till normal balkongmöblering.
b) skakning av mattor, sängkläder mm.
Blomlådor ska placeras innanför balkongräcket. Se till att balkongdörren är ordentligt stängd för att undvika att vatten tränger in vid kraftig nederbörd och/eller snösmältning.  Det är viktigt dels ur säkerhetssynpunkt för de som passerar på trottoaren nedanför dels ur fastighetens underhållssynpunkt. Det är medlems ansvar att hålla balkongen snöfri. För inglasning av balkong krävs såväl bygglov som tillstånd av föreningen.

6. Brandvarnare

Föreningen har gett varje lägenhet en brandvarnare. Det är medlemmens ansvar att se till att brandvarnaren fungerar..

7. Cyklar, barnvagnar mm

Cyklar parkeras i cykelrummet eller i cykelstället vid källaringången. Föreningen saknar rum för barnvagnar. Det är EJ enligt lag tillåtet att ställa cyklar och barnvagnar i trappuppgångarna eller i entrén eftersom dessa är utrymningsvägar vid brand.

8. El, gas och vatten

Din elmätare, som har samma beteckning som ditt proppskåp i lägenheten, och huvudsäkring är placerade i källaren.  Huvudkran för gas och vatten finns i cykelrummet i källaren. Vid akut fara, till exempel vid utströmmande gas eller vatten, ska kranen stängas. Om huvudkran behöver stängas av på grund av arbeten i den egna lägenheten, måste du kontakta styrelsen först. Våra hyresgäster behöver också varslas om vattnet ska stängas av.

9. Felanmälan och fastighetsskötsel

Kontakta alltid någon i styrelsen vid felanmälan på utrustning i gemensamma utrymmen som tvättstugan, hiss, belysning i trapphus etc. Fastighetsskötaren från BeWe besöker huset en gång i veckan. BeWe kan också utföra reparationer åt enskilda medlemmar mot betalning. Se telefonnummer under FELANMÄLAN.

10. Flytt - administrativt

Fråga styrelsen om du är tveksam över föreningens rutiner vid överlåtelse. Tänk på att den som övertar Din lägenhet också ska godkännas som medlem i föreningen innan inflyttning får äga rum. Tag därför reda på vad som krävs för att få medlemskap. Tillsammans med en ansökan om medlemskap ska även ett exemplar av överlåtelseavtalet lämnas till styrelsen. 

11. Flytt - in- och utflyttning - praktiskt

Vid in- eller utflyttning åligger det den flyttande att tillse att hisskorgen kläs in för undvikande av skador på sidor, golv och tak. Uppkommer skada som  kan häröras till den flyttande, bär denne det eprsonliga ansvaret för skadan.

12. Fönster

2004 byttes glaset i samtliga innerbågar mot energiglas. Ett antal fönster mot Erik Dahl- bergsgatan fick också ett extra tjockt bullerdämpande glas som även har energiglasets egenskaper. Detta innebär att om glaset i innerbågen ska bytas får det inte ersättas med standarglas utan måste ha samma glaskvalitet som fanns monterad. Använd glaskvalitet: Kappa Energi Float 4 mm från Pilkington eller motsvarande. I förekommande fall 8,76 mm lamellglas (bullerdämpande) med en sida energiglas. Vid tveksamhet om vilken glaskvalitet som ska användas kontakta styrelsen för information.

13. Försäkring

En särskild bostadsrättsförsäkring så kallad bostadsrättstillägg är obligatorisk, se föreningens STADGAR. Det är särskilt viktigt att du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen. Läckageskador kostar stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för alla som blir drabbade. 

14..  Husdjur

Innehavare av husdjur är skyldig att övervaka att dessa inte stör eller förorenar i fastigheten och inte heller rastas i direkt anslutning till fastigheten, i planteringar eller på barnens lekytor. Plocka upp djurets spillning.

15. Kabel-TV och bredband

Kabel TV, bredband och fiber är installerat i huset. Leverantör är Allente. I lägenhetens månadsavgift ingår bredband och TV basutbud. Du tecknar själv avtal med leverantören om du önskar telefoni. Gäller även om du önskar tilläggskanaler. Kontakta Allente om du har fel och störningar på TV bild eller bredbandsuppkoppling. Se vidare under FELANMÄLAN.

16. Kostnader - gemensamma

Iaktta sparsamhet vid varmvattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Var också sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen. Byt kranpackning när vatten står och droppar. Kostnader för vatten betalas av alla boende gemensamt. 

17. Källare- och vindsförråd

Det finns ett källare- och vindsförråd som tillhör varje lägenhet. Ettorna har inte källareförråd. Förråden ska märkas med namn. I förråden får personliga tillhörigheter endast förvaras på avsedd plats. Tips, undvik att förvara stöldbegärlig egendom i källaren ävensom i vindsförråden. Enligt brandskyddslagen får inga föremål ställas och förvaras i korridorerna i källare- eller vindsområdena. Föremål som står längre än 3 månader utanför förråd kommer att bortforslas av föreningen.  

18. Lägenheten - förändringar

Mindre förändringar får göras i lägenheten. Du får t ex lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Mer omfattande förändringar kräver dock styrelsens tillstånd, t ex om Du vill ta ner en vägg, sätta upp en vägg, dra nya rör i kök och badrum. Ibland kan det också behövas bygganmälan för att utföra vissa åtgärder i lägenheten. Kontakta alltid styrelsen innan Du sätter igång! Tänk också på att ta hänsyn till de omkringboende när Du utför bullerstörande arbete i lägenheten. Borrningsarbeten etc skja inte ske utanför normal kontorstid. Efter avslutad ombyggnation utförs besiktning av auktoriserad besiktningsman. Besiktningen beställs av styrelsen och bekostas av medlemmen.

19. Lägenhetsunderhåll

Bostadsrättshavare ansvarar för att underhålla lägenheten. Vad som ingår i lägenheten och som ska underhållas framgår av föreningens stadgar. Till lägenheten räknas normalt lägenhetens golv, väggar och tak, inredning i kök och badrum, glas och innerbågar i fönster samt entrédörrar. Om något går sönder är Du skyldig att se till att det repareras. Det är särskilt viktigt att Du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen. Vattenskador kostar stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för den som drabbas.

20. Markiser

Medlem ansvarar för och bekostar lagning av markis. Önskar medlem installera markis ombedes denne att ta kontakt med styrelsen för leverantör och färg som heter Sandatex 52.

21. Matning av fåglar

Matning av fåglar är inte tillåten inom fastigheten, dvs varken på gården eller på balkongerna. Anledningen är att matrester riskerar att locka till sig duvor, råttor eller andra skadedjur. 

22. Namnskyltar

Av estetiska skäl ska lägenheternas dörrnamnskyltar vara enhetliga. Föreningen sätter upp namn i entréns namntavla samt bokstäver på de dörrar som är original. Om du har säkerhetsdörr eller annan dörr som ej är original, så har P3N på Västbergavägen 24, 126 30 HÄGERSTEN, bokstäver.

23. Ohyra

Om du tror att du eventuellt fått in ohyra i din lägenhet, kontakta omgående styrelsen.

24.. Parabolantenn

Det är inte tillåtet att sätta upp parabolantenn eller annan utomhusantenn på fasad eller balkongräcke utan styrelsens skriftliga tillstånd. Inga nya paraboler tillåts på taken.

25. Porten

Stölder och inbrott förekommer tyvärr alltmer i Stockholm. Därför är det viktigt att portarna och övriga dörrar hålls låsta och ej ställs upp. Ibland går entréporten inte igen ordentligt på vintern. När du passerar ut och in, se därför till att dra igen den ordentligt efter dig.

26. Post

Post till föreningen skickas till: Brf Erik Dahlbergsgatan 20. 115 32 Stockholm. Du kan också lämna meddelanden direkt i föreningens brevlåda på entréplanet..

27. Renovering - ombyggnad

Vid renovering och eller ombyggnad kan det ibland behövas att vattnet stängs av. Vid dessa tillfällen åligger det ansvarig byggherre att avisera, inte bara husets lägenhetsinnehavare utan även husets kommersiella hyresgäster.

28. Rökning

Rökning är förbjuden i trapphus, hiss, tvättstugan samt övriga källarutrymmen samt på vinden. Anledningen är brandrisken och med hänsyn till icke rökare och allergiker.

29. Sophantering, soptunnor och grovsopor

På gården finns tunnor för hushållsavfall och för tidningar. För allas trevnad uppmanas du att:

– Knyta ihop påsarna innan du slänger i soptunnan.

– Kasta inte något i soptunnan märkt ”Pizzerian”

– Kasta inte glas eller glasflaskor i soptunnan

– Kartonger, wellpapp, fönsterkuvert och plastkassar får du inte heller slänga i tidningsinsamlingen eller i soptunnan. 

Sophämtarna tar inte soporna om det finnas annat än hushållsavfall i tunnan. Grovsopor lämnas i sopsorteringen i hörnet av Erik Dahlbergsgatan och Olaus Petrigatan. Där slänger du wellpappsemballage och kartonger, färgat och ofärgat glas, metall- och plastföremål samt batterier. 

Till återvinningscentralen lämnar du el- och elektronikavfall samt farliga kemiska produkter och färgburkar. De tar även emot grovsopor. Det finns även mobila miljöstationer ett par gånger per år.  Läs mer på https://www.stockholmvattenochavfall.se

30. Stadgar

V.v. se under STADGAR.

31. Städning av trapphuset

Trappan städas en gång per vecka med visst uppehåll under sommaren.

32. Styrelse

På anslagstavlan i entrén ser du vilka personer som ingår i styrelsen. Där finns också kontaktuppgifter till respektive person. Önskar du maila styrelsen hittar du adressen under STYRELSE och SUPPLEANTER samt FELANMÄLAN

33. Störande grannar

Börja alltid med att informera din granne! De allra flesta är helt enkelt inte medvetna om att de upplevs som störande. Om problemet återkommer bör du kontakta styrelsen. Vi försöker att vara tysta mellan 22.00 – 07.00 vardagar och 23.00 -10.00 under helger. Om du planerar en fest eller dylikt så uppskattar dina grannar ett meddelande om detta på anslagstavlan och/eller i hissen.

34. Säkerhet 

a) Kontrollera att ytterporten i fastigheten går i lås efter in- och utpassering.
b) Släpp inte in någon okänd person i fastigheten. 
c) Lämna inte källardörrar olåsta.
d) Var försiktig med eld.
e) Din lägenhet bör vara utrustad med fungerande brandvarnare.  Du ansvarar själv för att brandvarnarens batterier fungerar.

35. Säkerhetsdörr, fönster, balkongdörr, markis

Medlem har rätt att på egen bekostnad byta entrédörr, fönster och balkongdörr. Vid byte till säkerhetsdörr ska Dörrakuten AB, Attn: Bo Carlsson, Svarvarvägen 24, 142 50 SKOGÅS, kontaktas. Dörrspecifikation:

Säkerhetsdörr: PDK3

Dörrbladskulör: Classic 3 teak

Karmkulör: brun

C Karm foderlös

Bytet ska godkännas av styrelsen innan montering. För godkända fönster v.v. kontakta styrelsen. Önskar medlem installera markis ombedes denne att ta kontakt med styrelsen för leverantör och färg. För byte av fönster och balkongdörr krävs bygglov.

36. Tillträde till lägenhet

Ibland behöver vi få tillträde till enskilda lägenheter för till exempel kontroll av ventilation, undersöka eventuella läckor, sotning mm. Om du själv inte kan vara hemma lämna nycklar till någon granne eller någon i styrelsen så att vi kan komma in i bostaden. 

37. Tvättstugan

V.v. se under TVÄTTSTUGAN.

38. Uthyrning i andra hand

Föreningens intresse är att medlemmarna själva bor permanent i sina lägenheter. Uthyrning i andra hand kräver styrelsens tillstånd. Ansökan om tillstånd ska vara skriftlig och innehålla skälet för därför, tidperiod och vem som ska hyra lägenheten. I stadgarna finns de regler som gäller för vilka situationer som uthyrning beviljas.

39. Ventilation

Ventilationen i lägenheterna fungerar med självdrag, så kallad Stockholmsventilation. Det är viktigt att tilluftsdon i lägenheten är öppna för att ventilationen ska fungera. Dessa är placerade i ovankant på vissa fönster, hylsan dras till höger för att öppna tilluft. I kök är endast kolfilterfläktar tillåtna. Fläktar anslutna till ventilationskanalerna är inte tillåtna, eftersom det kan ge oönskad effekt i andra lägenheter.

40. Årsstämma och årsredovisning

Föreningens räkenskapsår är kalenderåret. Årsstämman hålls normalt senast i maj månad. Kallelse till stämman sker senast fjorton dagar före stämman. Det är ett viktigt tillfälle för dig att påverka ditt boende eftersom vi väljer nya styrelseledamöter, valberedning och revisorer samt behandlar motioner. Om du inte kan närvara vid stämman kan du företrädas av ett ombud. Föreningen bjuder på en enklare förtäring vid stämman. Ett mycket bra tillfälle att lära känna sina grannar.

41. Öppna spisar

Du som har öppen spis bekostar reparation och besiktning av spis med tillhörande rökkanal. Kontakta alltid styrelsen innan du beställer reparation av den öppna spisen.

42. Överlåtelse

Fråga styrelsen vilka rutiner som gäller vid överlåtelse. Tänk på att den som övertar din lägenhet också ska godkännas som medlem i föreningen innan inflyttning. Ta därför reda på vad som krävs för att få medlemskap. Styrelsen ska underrättas om att bostadsrätten är pantsatt. Skicka därför med handlingar som köpekontrakt och pantsättningsdokument direkt till styrelsen. Tillsammans med en ansökan om medlemskap ska även ett exemplar av överlåtelseavtalet lämnas till styrelsen. Normalt sköts denna process av mäklare och bank.

 43. Överlåtelse- och pantsättningsavgift

I enlighet med stadgarna tar föreningen ut överlåtelseavgift och pantsättningsavgift.  Avgift för pantsättning betalas av medlem, utgör f.n. 1 % av gällande basbelopp. Överlåtelseavgiften är 2.5 % av gällande basbelopp och köpare debiteras avgiften i samband med avierna för månadsavgiften, som skickas ut kvartalsvis.